Laden Evenementen

« Alle Evenementen

  • Dit evenement is voorbij.

24 juni, 01:04

Laden Evenementen

« Alle Evenementen

  • Dit evenement is voorbij.

Cooplink | Webinars collectief wonen Limburg

28 augustus 2023 , 19:30 21:00

Maandag (19.30-21.00 uur) | 28 augustus, 18 september, 9 oktober, 30 oktober en 20 november

Van augustus tot en met november organiseert Cooplink in opdracht van de Provincie Limburg een vijftal webinars om initiatiefnemers van collectieve woongemeenschappen verder op weg te helpen. Doelgroep zijn initiatiefnemers met een voornemen/idee om samen te gaan wonen in Limburg.

Verdiepingscursus

Cooplink organiseert deze vijfdelige verdiepingscursus voor initiatiefnemers die een collectieve woonvorm c.q. een wooncoöperatie (willen) starten in Limburg.

Er wordt ingegaan op visievorming, de organisatie, het maken van de businesscase en de samenwerking met de gemeente. De wooncollectieven gaan tussen de bijeenkomsten door zelf aan de slag met het uitwerken van hun plannen, om stap voor stap dichterbij de realisatie van de plannen te komen. Samen met experts en ervaringsdeskundigen van gerealiseerde initiatieven wordt er elke bijeenkomst één thema uitgelicht.

De bijeenkomsten vinden online plaats op maandagavond tussen 19.30 en 21.00 uur op 28 augustus, 18 september, 9 oktober, 30 oktober en 20 november.

Vijf modules

Module 1 | Visievorming

Deze avond gaan we in op het belang van visievorming en het opstellen van een visiedocument. Wat komt daarin? Het resultaat is een uitwerking van kernwaarden, doelen en middelen op maximaal 2 A4’tjes.

Onze gastspreker op deze avond is Mieke Hanemaaijer, 40 jaar actief in de volkshuisvesting en sinds 2010 betrokken bij de ontwikkeling van wooncoöperatieven als adviseur. Van huis uit is Mieke bestuurskundige, actief bij strategie- en organisatieontwikkeling waarbij het proces, het creëren van draagvlak bij betrokkenen voorop staat.

Module 2 | Programma van eisen + organisatie

Deze module gaat in op het programma van eisen. Hoe stel je dat op? Ook zoomen we in op hoe je je organiseert om je doelen te verwezenlijken. We hebben het over rechtsvorm, statuten en het huishoudelijk reglement. We bespreken de belangrijkste onderdelen, denk aan besluitvorming, organisatieopbouw en governance. Ook wet- en regelgeving komt aan de orde. Waar moet je als initiatief aan voldoen?

Onze gastspreker op deze avond is Sanne Raes, CPO begeleidster en ervaringsdeskundige wat betreft collectief ontwikkelen. Ze woont namelijk zelf bij CPO-project Arneco. Na haar PhD in het milieutechnisch werkveld, maakte ze de sprong om andere samen-wooninitiatieven te gaan begeleiden. Ondertussen is ze zeer thuis in de complexe wereld van de ontwikkeling van collectieve wooninitiatieven en kan ze daar uitgebreid over vertellen!

Module 3 | Businesscase  

Tijdens de derde avond behandelen we de businesscase. Waar bestaat die uit? Waar moet je op letten? Wat zijn financieringsmogelijkheden? Wanneer is een project haalbaar? Zorg je voor de ontwikkeling, realisatie en financiering op eigen kracht of betrek je andere partijen? Op welke manier kun je eigen vermogen inbrengen in het initiatief?

Module 4 | De gemeente

De vierde avond geeft de deelnemers handvatten om met de gemeente om te gaan. Of je nu een locatie zoekt of al hebt, de relatie met de gemeente is belangrijk, ook met het oog op procedures en vergunningen. Wat mag je van een gemeente verwachten en tot wie richt je je? Ambtenaren, wethouders, raadsleden?

Module 5 | Hoe nu verder?

Deze module biedt de ruimte om dieper in te gaan op afwegingen, struikelblokken en volgende stappen. Uitwisseling van ervaringen en strategieën en het stellen van vragen staat centraal.

Aanmelden? De aanmeldingen zijn inmiddels gesloten.