Cooplink Forums Rechtsvorm en regelgeving Aanvragen bijstandsuitkering

Weergave van 1 genest reactie
  • Auteur
      Voor Vechters
      Bijdrager

Ik woon met 7 mensen sinds begin november als woonvereniging in een woonboerderij in Utrecht.
      Wij hebben een vraag over het aanvragen van een mogelijke bijstandsuitkering in de toekomst. Mocht deze situatie zich voordoen.. Mocht er iemand in de bijstand komen binnen de vereniging ziet het ministerie van sociale zaken ons dan als huishouden en worden dus eerst de inkomens van alle leden binnen de vereniging bij elkaar opgeteld (de zogeheten kostendelersnorm)  Gaat dat dus af van de hoogte van je uitkering? Of wordt je niet als huishouden gezien, maar als individueel lid en hebben woonverenigingen hier dus een uitzondering op.

Weet iemand antwoord op bovenstaande casus? Ik hoor het dan heel graag van jullie.

Warren van Hoof
      Bijdrager

Meerdere bestaande woongemeenschappen zijn afgelopen jaren geconfronteerd met de Kostendelersnorm. Gelukkig zijn er een aantal belangrijke uitzonderingen op deze regeling.
      Denk bijvoorbeeld aan jongeren (tot 21 jaar), studenten (moet wel een opleiding betreffen waar een recht op studiefinanciering bij kan bestaan) en kamerbewoners met een commercieel contract.

Vooral deze laatste is in de meeste gevallen een oplossing om niet onder de kostendelersnorm te vallen. Hierbij moet echter wel sprake van een huurprijs die (bij aanvang) niet erg afwijkt van wat op de markt gebruikelijk geacht wordt. Daaronder vallen ook sociale woningbouwprijzen. Af dat in jullie constructie ook een uitzondering zal zijn kan ik zo niet beoordelen. Maar ik spreek de 16e een van jullie (of jou 😉 ) en dan kunnen we wellicht hier nog even op in gaan.

Groeten, Warren

Weergave van 1 genest reactie
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.