Cooplink Forums Welkom! Stel je jezelf voor? Bernard Smits | Bestuurder WBVG

Tags: 

Weergave van 0 geneste reacties
  • Auteur
      Bernard
      Moderator

Bernard
      Hallo, mijn naam is Bernard Smits.
      Geboren Achterhoeker en na mijn studie Architectuur (Ehv) in de kraakwereld in Arnhem terechtgekomen. Daar heb ik heerlijke jaren gehad waarbij ik mee mocht helpen aan de legalisatie en verbouwing van het klooster Casa de Pauw tot een woongemeenschap. De Woningbouwvereniging Gelderland (WBVG) was toen nog maar amper opgericht en Casa de Pauw was het grootste WBVG-project tot dan toe. Na de legalisatie was ik daardoor plotseling lid en huurder van de WBVG geworden en meteen ook ervaringsdeskundige. Dat vond ik zó leuk dat ik in 1995 bij de WBVG heb gesolliciteerd en aan de slag ben gegaan als “coördinator”. Het was een beetje vreemd om mezelf de directeur te noemen want ik was de enige werknemer destijds. Nu, 25 jaar later, ben ik de bestuurder van de leukste woningcorporatie van Nederland. De WBVG zet zich uitsluitend in voor collectieve woonvormen (woongroepen, woongemeenschappen en woonwerkpanden) en gaat heel ver in het zelfbeheer door de bewoners. De 46 complexen (met totaal 500 eenheden) die de WBVG beheert, zijn te zien als beheercoöperaties en waren dat al lang voordat het woord beheercoöperatie bedacht werd. Niet zo gek dus dat er bij de WBVG een berg aan ervaring opgestapeld ligt, klaar om te delen met wie dat maar wil.
      Het is dan ook een logische stap geweest dat de WBVG samen met de Woonbond, !Woon, en later de VGW, Cooplink heeft opgezet, als platform om al die ervaring en kennis toegankelijk te maken en actief te delen met soortgelijke bewonersinitiatieven.

Iedereen die denkt dat de ervaringen van de WBVG nuttig kunnen zijn voor het eigen initiatief, is welkom om contact op te nemen. En kijk vooral ook even rond op http://www.wbvg.nl
      Daar vind je tevens de contactgegevens.

• Dit onderwerp is gewijzigd 3 weken, 1 dag geleden door Bernard.
      • Dit onderwerp is gewijzigd 3 weken, 1 dag geleden door Bernard.
Weergave van 0 geneste reacties
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.