Cooplink Forums Interne organisatie en beheer Demarcatielijst

Weergave van 3 geneste reacties
  • Auteur
      G
      Bijdrager

Hallo!

Voor onze woningcoöperatie zijn wij bezig met het uitzoeken van het beheer en de daarbij horende contracten en lijsten. Op dit moment ben ik specifiek bezig met het bestuderen van de ‘demarcatielijst’: wat wordt er gedaan door de bewoner, wat door de corporatie en wat door de coöperatie.

Zijn er ervaringsdeskundigen die hier advies over zouden willen geven? Hoe is het bij jullie geregeld? Hoe pak je eigen beheer het beste aan? Zoveel mogelijk onderhoud in één keer zelf doen of is het beter om dit langzaam op te bouwen? Zo ja, hoe doe je dat dan? Wat is redelijk en wat niet? Welke afspraken maak je met de corporatie over wat je voor het eigen beheer terugkijkt? Hoe ga je het beste om met het budget en de besteding van de budgetoverschotten?

Dankjewel!

Bernard
      Moderator

Hallo G,

Het verdelen van verantwoordelijkheden is uiteraard maatwerk. Hoeveel is de groep bereid op zich te nemen en hoeveel is de corporatie bereid over te dragen? En vervolgens leg je een en ander vast in contracten.

Onder de link https://www.wbvg.nl/wp-content/uploads/2021/05/Zelfbeheerafspraken-WBVG-coop.doc vind je een overzicht van de verdeling van verantwoordelijkheden zoals we die standaard bij de WBVG hanteren.

Bij de WBVG hanteren we modelhuur- en samenwerkingscontracten voor al onze projecten. Deze vind je onder De woonvereniging | WBVGCollectief wonen in zelfbeheer

Daar vind je ook een link naar een demarcatielijst voor het onderhoud.

Over een financiële beloning van het zelfbeheer geldt het volgende: voor administratie taken, voor de woningtoewijzing en voor de huurincasso worden door de WBVG geen vergoedingen gegeven. Het zelfbeheer heeft zich vanaf het begin vertaald in een lage huur of in extra voorzieningen zoals gemeenschappelijke ruimtes of speciale duurzaamheidswensen.

Voor onderhoud ligt het anders: onderhoud valt dwingendrechtelijk onder de verantwoordelijkheid van de verhuurder, dus de corporatie. Daarvoor hanteren we de oplossing dat het onderhoud allereerst ter uitvoering aan de bewonersvereniging aangeboden wordt. Zegt de bewonersvereniging ja, dan wordt er een zelfwerkzaamheidscontract afgesloten tussen WBVG en bewonersvereniging en wordt er ook een vergoeding overeengekomen. De bewonersvereniging kan die vergoeding echter niet zomaar ten goede laten komen van individuele bewoners. We adviseren de vergoeding te besteden aan gemeenschappelijke voorzieningen of ter bestrijding van gemeenschappelijke kosten.

Wil je meer informatie hierover, neem gerust eens contact op via bernard@wbvg.nl

G
      Bijdrager

Beste Bernard,

Heel erg bedankt voor je reactie! Ik kom vast en zeker bij je terug voor meer.
      Ik zal dat dan wel per e-mail doen.

Hartelijke groet!

Warren van Hoof
      Bijdrager

Beste G,

Ik neem aan dat je naast de waardevolle inbreng van Bernard vanuit de WBVG ook bekend met met de sjablonen die te vinden zijn bij Platform31 (https://www.platform31.nl/publicaties/aan-de-slag-met-een-beheercooperatie)?
      Wellicht is het voor jullie het meest werkbaar om een voorbeeld project in de praktijk te zoeken en te kijken waar die op uit zijn gekomen. Veel projecten delen dit soort info graag met nieuwe initiatieven.

In mijn werk kom ik veel verschillen tegen. Van projecten waarbij bewoners relatief weinig tot heel veel taken over hebben genomen en situaties waarbij partijen geen vergoeding zijn overeengekomen of de bewoners een relatief hoge vergoeding krijgen. Kijk goed naar wat jullie uiteindelijk willen bereiken en op welke wijze het haalbaar blijft voor jullie project.

Andere projecten kunnen inspirerend hiervoor zijn, maar begin bij je eigen behoefte.
      Als je concreet weet wat jullie willen kunnen Bernard of ik je vast met initiatiefnemers van een ander project in contact brengen die op een vergelijkbare manier is georganiseerd.

Je kan me in ieder geval ook altijd benaderen voor vragen: w.van.hoof@vannimwegen.nl

Weergave van 3 geneste reacties
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.