Cooplink Forums Overheid Gevolgen wet differentiatie overdrachtsbelasting

Weergave van 2 geneste reacties
  • Auteur
      Warren van Hoof
      Bijdrager

De regering is met de weijziging van de Wet op belastingen van rechtsverkeer (Wet differentiatie overdrachtsbelasting) voornemens de overdrachtsbelasting per 1 januari a.s. te verhogen naar 8%. Cooplink stuurde hiervoor op 1 oktober 2020 al een brief naar de Tweede Kamer Commissie voor Financien. Een goed zet als je het mij vraagt want de verhoging zou wooncoöperaties fors treffen.

Naast het verzet voor de verhoging bij wooncoöperaties werd er door nog veel meer partijen een uitzondering gevraagd voor corporaties. Op 20 oktober heeft Hans Vijlbrief, staatssecretaris van Financiën, in een nota helaas aangegeven dat de uitzondering voor corporaties in zijn ogen niet mogelijk is. Daarbij schrijft hij het volgende: “Een specifieke uitzondering voor woningcorporaties zou staatssteun zijn, die niet als zodanig wordt genoemd in de DAEB-beschikking voor woningcorporaties van de Europese Commissie (EC) uit 2009 en dus tot staatssteunproblemen kunnen leiden.”

Een uitzondering voor corporaties had de weg naar een uitzondering voor wooncoöperaties wat vrijer gemaakt. Nu de staatsecretaris dit pad echter dicht lijkt te gooien geeft dat een weinig positief beeld voor een mogelijke uitzondering voor wooncoöperaties.

De nota vind je hier: https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/detail?id=2020Z16408&did=2020D41429

Rob Visser
      Bijdrager

De eis dat een woning op naam van een natuurlijke persoon staat die dit ook als zijn hoofdverblijf opgeeft lijkt mij een erg grove manier om speculatie tegen te gaan als sociale woningbouwwoningen en wooncoöperaties zonder winstoogmerk daarbij dan niet ontzien kunnen worden.

Ik vraag mij daarbij af of alle mogelijke differentiatie in belastingtarieven ook echt tot staatssteunproblemen leiden binnen de Europese wettelijke kaders. In onderstaand rapport kwam ik een paar voorbeelden uit diverse Europese landen tegen waar belastinguitzonderingen voor ‘mutuals’ gelden zonder dat dit door de EU als ongeoorloofde staatssteun gezien wordt:
      http://ec.europa.eu/enterprise/policies/sme/files/mutuals/prospects_mutuals_fin_en.pdf

Om vastgoedspeculatie tegen te gaan zou ik liever zien dat er een nog veel hogere overdrachtsbelasting geheven werd, maar dan wel alleen op het verschil tussen de prijs die een eigenaar bij verkoop van een woning bedingt en de prijs die deze bij de aankoop hiervan had betaald (capital gains tax). Dan ontzie je starters en maak je speculeren met waardeontwikkeling minder interessant zonder dat verhuizen wordt ontmoedigd. Daarbij zou een differentiatie van het belastingtarief (split-rate property taxation) voor grondwaardestijgingen en opstalwaardestijging (verkregen met investeringen in woningverbetering) de mogelijkheiden om slapend rijk te worden met het bezit van vastgoed mogelijk nog kunnen temperen zonder transformatie en verduurzaming te ontmoedigen.

Warren van Hoof
      Bijdrager

Er is, zoals inmiddels bekend, een uitzondering gemaakt voor wooncooperaties. Zie amendement: https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/detail?id=2020Z21315&did=2020D45542

Weergave van 2 geneste reacties
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.