Cooplink Forums Rechtsvorm en regelgeving Huurovereenkomst en scheiding

Tags: 

Weergave van 2 geneste reacties
  • Auteur
      wooncoopmd430
      Bijdrager

De wet bepaalt dat in geval van scheiding beide partners evenveel recht hebben op voortzetting van de huurovereenkomst. Het is aan de partners om in onderling overleg de verdeling te bepalen. Pas in het uiterste geval komt de rechter er aan te pas om de woning aan één van beiden toe te wijzen.

Hoe ga je hiermee om als wooncoöperatie? In welke mate wil je zeggenschap wie mag blijven? Moete er zoiets gelden als ‘first in, last out’?  Regel je dat in het huishoudelijk regelement? Wat kun je hierover in de huurovereenkomst vastleggen?

Ik hoor graag hoe andere wooncoöperaties hiermee omgaan en wat ze daarover hebben vastgelegd.

Bernard
      Moderator

Dag MD430,

Stel dat beide partners aangeven dat partner A wil blijven, terwijl je als coöperatie graag wilt dat partner B blijft, dan vermoed ik dat de stem van de partners doorslaggevend zijn. Ik ken geen situatie uit de praktijk (het zal ook niet vaak voorkomen) maar het lijkt me sterk dat de verhuurder kan bepalen wie van de twee partners/medehuurders mag blijven.

Grt, Bernard

wooncoopmd430
      Bijdrager

Beste Bernard

Ook dit lijkt één van die dingen die zich formeel/juridisch niet goed laten regelen. Zoals ik ook al in m’n reactie over samenwonen schreef, moet je dat misschien ook niet willen.

Stof voor onze gesprekken over de oprichting van onze wooncoöperatie.

met vriendelijke groet

Patrick

Weergave van 2 geneste reacties
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.