Cooplink Forums Rechtsvorm en regelgeving Huurtoeslag

Weergave van 1 genest reactie
  • Auteur
      studio-opkomst
      Bijdrager

Huurtoeslag is mogelijk voor zelfstandige woonruimte of voor onzelfstandige woonruimte die door de Belastingdienst is aangewezen als begeleid wonen of groepswonen voor ouderen.

Zelfs bij meerdere eenheden met eenzelfde huisnummer is huurtoeslag mogelijk.

Welke knelpunten ervaren wooncollectieven bij het aanvragen van huurtoeslag en welke oplossingen zijn gevonden?

• Dit onderwerp is gewijzigd 1 maand, 1 week geleden door studio-opkomst.
      Warren van Hoof
      Bijdrager

In mijn werk kom ik veel groepen tegen waarbij bewoners een onzelfstandige woning bewonen en aanspraak denken te kunnen maken op huurtoeslag omdat de woningen wel een eigen huisnummer hebben. Ik probeer altijd duidelijk te maken dat een huisnummer theoretisch eigenlijk niks met huurtoeslag te maken heeft. Er wordt immers gekeken naar de feitelijke omstandigheden. Daarnaast is een eigen huisnummer voor onzelfstandige woningen vaak conflicterend met de BAG-wetgeving. Steeds vaker worden groepen geconfronteerd met een correctie hiervan door de gemeente, wat in veel gevallen bij hen onzekerheid oplevert over de gevolgen voor oa. huurtoeslag (maar ook de kostendelersnorm).

Het helpt dan om samen te kijken naar de feitelijke situatie en wat de bijbehorende rechten zijn. Soms blijkt dat er voor een groep weinig tot niets zal veranderen. In andere gevallen (waarbij men bijvoorbeeld altijd ten onrechte huurtoeslag heeft ontvangen) levert het meer stress op.

De uitzonderingen voor onzelfstandige woonruimte bij huurtoeslag worden volgens mij niet zomaar toegekend. Ik ken situaties waarbij men uiteindelijk de onzelfstandige woningen heeft laten ombouwen naar zelfstandige woningen. Het hangt natuurlijk van heel veel factoren af of dit wenselijk is.

Weergave van 1 genest reactie
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.