Tags: 

Weergave van 3 geneste reacties
  • Auteur
      LauravH
      Bijdrager

Goedemorgen,

Ik twijfelde even over de juiste plek, omdat aan onderhuur ook juridische aspecten zitten, maar ik ben vooral benieuwd of er initiatieven zijn die een beleid hebben geformuleerd met betrekking tot onderhuur.

Voor zover ik nu kan overzien is het doel tweeledig: a) het minimaliseren van risico’s zoals voortzetting huurcontract wanneer het contract van de hoofdhuurder ontbonden wordt; b) het creëren van een constructief beleid qua gelijke behandeling/rechten dat ook het belang van de gemeenschap in acht neemt. Bij ons komt er nog bij dat we nog volop in de opbouwfase zitten en dat nu meerdere huurders in een kort tijdsbestek aangeven voor langere tijd (drie a zes maanden) weg te willen en hun woning te willen onderverhuren aan mensen uit hun netwerk buiten de woongemeenschap. Dat roept wat op bij leden van de gemeenschap, maar dat is meer het sociale aspect. Ook dat zou idealiter denk ik wel een plek moeten hebben in beleid, maar je kunt (en wilt?) niet alles dichttimmeren, waarschijnlijk.

Benieuwd naar ervaringen hier 🙂

Hartelijke groet,

Laura van Hofwegen

• Dit onderwerp is gewijzigd 1 maand geleden door LauravH.
      • Dit onderwerp is gewijzigd 1 maand geleden door LauravH.
      wooncoopmd430
      Bijdrager

Beste Laura

Wat je aankaart is één van de dingen, die je graag goed wilt regelen, maar waarvan de vraag is wat juridisch vast te leggen in de huurovereenkomst en wat om een andere manier te regelen.

Op het forum Rechtsvorm en regelgeving heb ik ook al een paar vergelijkbare zaken aangekaart rond samenwonen, scheiding en opzegging.

Meer algemeen zou het goed zijn om een keer in cooplink specifiek in te gaan op het onderwerp huurovereenkomst.

met vriendelijke groet

Patrick

Warren van Hoof
      Bijdrager

Dag Laura,

Het is natuurlijk belangrijk om eerst samen duidelijk te krijgen wat je behoefte hierin is. In de praktijk kom ik veel varianten tegen. Plekken waar het helemaal uitgesloten wordt en plekken waarbij niets is geregeld en alles er tussenin.
      Ik zou zelf een tussenweg kiezen. Bijv. onderverhuur is in beginsel niet gewenst, maar in bijzondere gevallen mogelijk na akkoord alv en waarbij aansluiting wordt gezocht met de procedures die ook gelden voor vaste bewoners. Onderverhuur (ook kortdurend) is contractueel uit te sluiten. Het beperken van de mogelijkheid (of er procedurele voorwaarden aan verbinden) is ook goed mogelijk.

Vriendelijke groet,

Warren van Hoof

LauravH
      Bijdrager

Beste Patrick en Warren,

Bedankt voor jullie reacties op mijn vraag.

Ik kan me voorstellen dat het een idee is, zoals Patrick suggereert, om het fenomeen ‘huurcontract’ eens onder de loep te nemen. Gemeenschappelijk wonen is in meer of mindere mate gestoeld op bepaalde idealen en wensen/behoeftes, maar de dingen kunnen anders lopen. Door scheiding/samenwonen inderdaad, maar ook omdat bijvoorbeeld het wonen in een bepaalde leefgemeenschap toch niet blijkt te matchen met wat iemand voor ogen had. Op zichzelf een redelijke open deur, maar het valt me wel op hoe snel dit soort zaken zich al voordoet. Hoewel dat misschien ook juist sterker is door het nog in opbouw zijn, letterlijk en figuurlijk. Geen idee. Maar idealen, wensen, komen hier wel bij uitstek samen met een meer ‘zakelijke’ insteek en dat lijkt wel eens voor wat frictie te zorgen. Dus ik kan me wel vinden in de suggestie om aandacht te geven aan dit soort zaken in een bestaande gemeenschap.

Verder ben ik me er bewust van dat je verschillende keuzes kan maken en dat voor onderhuur het uitgangspunt (ook wettelijk) neerkomt op: ‘nee, tenzij’. Ik heb niet de indruk dat de gemeenschap het helemaal wil verbieden, maar dat er wel criteria gesteld zouden moeten worden aan zaken als: hoe frequent, hoeveel tegelijk, maar ook de intentie. De woning aanhouden als een soort vangnet is iets wat mijns inziens niet aansluit bij de pijlers van een woongemeenschap, maar ik haal dat wel uit de motivaties die ik gelezen heb. Voor mij persoonlijk is dat wel iets opmerkelijks…

Groeten,

Laura

Weergave van 3 geneste reacties
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.