Wat wil je weten over coöperatief wonen?
Crowdfunding
Crowdfunding kan jou helpen om je begroting rond te krijgen. Wat zijn de mogelijkheden? Hoe zet je zo’n actie op?
Waarom crowdfunding?
De bank financiert hooguit 70% van wat je gebouw waard is (na bouw/verbouwing). Dan moet je dus op zoek naar andere bronnen. De bank vraagt sowieso aan je om ook zelf geld in te leggen. Als je zelf niet genoeg geld hebt, kun je mensen om je heen vragen om je te helpen. Het goede nieuws: soms mag je van de bank crowdfunding meetellen als eigen inleg.
Welke vorm kies je?
Wooncoöperaties kiezen veelal voor één van de volgende vormen van crowdfunding. Of beide.
- Donaties
De mensen die jouw doel steunen hoeven er in principe niets voor te krijgen. Vrienden en familie staan er vaak zo in. Je kunt natuurlijk wel een beloning in het vooruitzicht stellen. Laat je creativiteit er maar op los. Misschien bied je een overnachting aan in je gastenkamers. Of het gebruik van je gemeenschappelijke ruimte, of een optreden van jullie huisorkest. Of je deelt opbrengst uit je moestuin. Of je organiseert een feest voor de gulle gevers.
De bank telt deze donaties mee als eigen inleg, je hoeft ze immers niet terug te betalen.
Let op: er is bij donaties een risico dat je wordt aangeslagen voor schenkbelasting. De belastingdienst kan je vertellen tot welk bedrag ouders of anderen dat jaar belastingvrij kunnen schenken. - Obligaties
Een obligatie is een schuldbewijs en die schuld moet je terugbetalen na een vastgestelde termijn. Dat kan van alles zijn: 3, 5, 10, 15 of 20 jaar. Over deze schuld betaal je rente. De hoogte van de rente is afhankelijk van de looptijd en het risico. Ook met de rente kun je creatief zijn. Je kunt de geldverstrekker de keuze geven om af te zien van (een deel van) de rente en/of om jou (een deel van) de rente naar een goed doel over te laten maken. Dan promoten de goede doelen ook jouw project, dat is mooi meegenomen.
Als je de obligaties vaststelt als een achtergestelde lening, mag je ‘m van de bank meetellen bij de eigen inleg. Achtergesteld betekent dat als je failliet gaat eerst de bank zijn geld terugkrijgt, en de belastingdienst, en dan pas andere investeerders.
Let op: voor het uitgeven van obligaties gelden spelregels. Als je 5 miljoen of meer aan obligaties uitgeeft hebt je een prospectusplicht. In de prospectus geef je dan informatie over de risico’s, de financiële positie en vooruitzichten van je coöperatie en de voorwaarden van de obligaties. Als je buiten deze prospectusplicht valt, moet je een AFM-banner opnemen: “Let op! U valt buiten AFM-toezicht. Geen vergunning- en prospectusplicht voor deze activiteit.”
Wat moet je regelen?
- Bepaal de hoogte van de bedragen van obligaties, de looptijd en de rentes.
- Zorg voor een brochure en een obligatiereglement. In de brochure zet je:
- wie je bent, wat je visie is en wat je kernwaarden zijn,
- hoe je de financiering hebt opgezet
- waarom je in het project zou moeten investeren.
- de veelgestelde vragen.
- de AFM-banner.
- Maak ook een (actiepagina op je) website en vergeet de AFM-banner niet.
- Heb je nog geen bankrekening? Bied de mogelijkheid tot voorinschrijving op de obligaties.
- Stel de brochure en het obligatiereglement beschikbaar via een downloadknop.
- Zorg dat je aan de AVG-regels voldoet (de privacywetgeving).
- Zorg ervoor dat investeerders de rente kunnen doneren.
- Koppel iDEAL om betalingen te vergemakkelijken.
- Zorg dat alle gegevens bewaard worden in een beveiligde omgeving.
- Verkoop je obligaties? Stuur pdf’s van de verkochte obligaties naar de obligatiehouders.
- Let op: accepteer alleen geld van Europese bankrekeningen, geen cash (i.v.m. Wet Voorkoming Witwassen en Fraudebestrijding).
- Houd de looptijd van de obligaties in de gaten. Stort het geld na afloop terug en vergeet de afgesproken rente niet.
Tips
- Laat je netwerk voor je werken. Vraag hulp aan iedereen die je kent én de schil daaromheen.
- Geloof in je eigen plan. Voel dat jouw project het waard is om in te investeren.
- Zorg voor reuring, Gebruik social media om verhalen te delen en je netwerk uit te breiden.
- Organiseer bijeenkomsten. Verzorg presentaties voor familie, vrienden en andere geïnteresseerden.
- Houd obligatiehouders op de hoogte van je voortgang. Dat vinden ze fijn.
- Betrek ook de buurt bij de crowdfunding. Dat schept een band.