Strategie vormen
In de oprichtingsfase lag de nadruk op wat willen we? In de initiatieffase gaat het vooral over hoe pakken we dat aan? Met andere woorden: je gaat de strategie bepalen. En dat doe je vanuit het waarom van je wooncoöperatie. Wat wil je dat het wordt? Wat wil je voor elkaar zijn en wat wil je voor je omgeving zijn?
Strategie
De strategie is een plan van aanpak in grote lijnen, vooral niet te gedetailleerd. Je schetst de weg die van de missie/visie leidt naar een gerealiseerd project waar je in kunt wonen. De strategie is een goede basis om concreet aan de slag te gaan en je organisatie in de steigers te krijgen. En heel belangrijk: in de strategie geef je aan hoe je met de buitenwereld wil omgaan. Want voor veel dingen die je wilt heb je anderen nodig: gemeenten en andere overheden, financiers, medebewoners etc. Hoe krijg je hen betrokken?
Onderwerpen
In de strategie komen in ieder geval de volgende onderwerpen aan bod:
- Locatie
- Financiering
- Groepsvorming
- Publiciteit
- Nog uit te werken punten: wat hebben we wel al eens genoemd maar even geparkeerd?
Per onderwerp bepaal je je plan van aanpak. De kaders heb je al in de oprichtingsfase gesteld, denk aan missie/visie en de kaders voor locatiekeuze, groepsvorming, besluitvorming en financieringsvormen. Als deze keuzes nog niet zijn gemaakt neem je in de strategie op hoe je deze wel gaat maken.
Verder bekijk je of er verschil in belang en urgentie is. Misschien kun je zonder locatie wel helemaal niet verder, en is het nog maar de vraag of die er komt. Of is financiering geen enkel probleem omdat er een rijke suikeroom in het project deelneemt. Dit soort omstandigheden kan bepalen waar je het eerst mee aan de slag moet. En wat nog wel even kan wachten. Zo kom je tot een ruwe planning in de tijd.
Organisatie
Als je hebt bepaald waar je mee aan de slag moet, kun je de organisatie gaan inrichten. Simpel gezegd: het werk verdelen en zorgen dat je met z’n allen de goede dingen blijft doen.
De eerste stap is vastleggen hoe je het project gaat besturen. Dat betekent dat je antwoord moet geven op de volgende vragen:
- Hoe zorg je dat je de goede dingen doet?
- Hoe zorg je voor onderlinge afstemming?
- Hoe blijf je op koers?
- van de missie
- in de tijd (ook al heb je nu nog geen planning, hoe ga je die later bewaken?)
- qua budget (dat er nu nog niet is, maar straks wel. Hoe ga je die bewaken?)
- Hoe zorg je er voor dat de strategie kan worden bijgesteld in de loop van de tijd?
En daarna komt de aanpak per onderwerp.
- Wat/wie heb je nodig?
- Wie/wat heb je al in huis? SWOT analyse
- Wat/wie moet je nog regelen/inhuren etc.?
Het belang
Natuurlijk had je al lang aan de slag willen zijn, je dromen omzetten in daden. Toch is deze stap belangrijk. Als de strategie bepaald is:
- is duidelijk welke onderwerpen aangepakt moeten worden en in welke volgorde;
- is per onderwerp duidelijk binnen welke kaders dit gebeurt;
- kan het werk worden verdeeld volgens de afgesproken structuur;
- is geborgd dat afgesproken grenzen worden bewaakt.
Kortom: er ligt een goede basis om nu echt te beginnen.