Maken van een plan

In den beginne

Het begint vaak met een droom die wordt geschetst door mensen aan tafel met leuke ideeën en een enkele keer is dit een eenzame visionair. In veel gevallen blijft het bij een droom maar soms is dit het begin van een mooi nieuw initiatief. Wat maakt het dat sommige plannen werkelijkheid worden?

Om je plan vorm te geven is het handig om de volgende twee zaken uit te werken:

  1. Visie. Hierin probeer je je droom te concretiseren. Je stelt je kernwaarden op. Misschien vinden jullie duurzaamheid belangrijk. Hoe moet zich dat manifesteren? En tegen welke prijs? Vanaf wanneer wordt het een deal-breaker? Andere voorbeelden om in het visiedocument uit te werken zijn:
    1. Locatie. Als jullie een locatie vinden net over de grens in Duitsland, wil dan nog steeds iedereen mee? Wat is hierin de reikwijdte? 
    2. Aantal bewoners
    3. Samenstelling bewoners
    4. Mate van gemeenschappelijkheid
    5. Willen jullie (hoeveel?) energie steken in de buurt?
    6. Eerste schets van de financiële constructie. Zijn jullie bereid om zelf geld in te leggen, en onder welke voorwaarden?

Een partij die hierin eventueel kan begeleiden in Bureau Viertel (https://bureauviertel.nl/

  1. Besluitvorming. Er zullen veel dingen besloten moeten worden. Wanneer kan een besluit genomen worden? En als je specifieke taak hebt gekregen, wat is daarin je vrijheid om zelfstandig beslissingen te maken? Twee termen die je vaak tegenkomen zijn Deep Democracy en Sociocratie:
    1. Deep Democracy is een vorm van democratie waarbij in het bijzonder aandacht wordt geschonken aan de minderheid. Je stelt vragen als ‘waarom heb je anders gestemd?’ en ‘wat zou ervoor zorgen om met de meerderheid mee te stemmen?’. 
    2. Met sociocratie zoek je naar een consent. Dat wil zeggen dat een besluit alleen genomen kan worden wanneer alle aanwezigen geen overwegend beargumenteerd bezwaar hebben tegen het nemen van dat besluit. 

In de kennisdeelsessie van 12 mei 2021 is aandacht geweest voor beide onderwerpen. (Zie https://www.cooplink.nl/wiki/Kennisdeelsessie_Hoe_neem_je_als_groep_besluiten%3F_12_mei_2021

Het vinden van een locatie

Een locatie vinden kan op verschillende manieren. Hieronder een aantal uitgelicht:

  1. Je kan een locatie vinden via funda. Bedenk je dat een huis kopen met een woonvereniging veel tijd in beslag neemt. De verkoper wil je misschien niet altijd die tijd gunnen.
  2. Regelmatig schrijven gemeenten een tender uit. In dat geval is de gemeente in het bezit van een pand of een stuk grond en zoeken ze naar een koper die het een leuke/nuttige/mooie bestemming kan geven. Hier is vaak wat meer ruimte en tijd om je zaken op orde te krijgen.
  3. Je kan ook nog zelf gemeenten benaderen met de vraag of ze onroerend goed hebben die ze aan jullie willen verkopen. 
  4. Tot slot zijn corporaties ook in het bezit van veel vastgoed. Soms willen corporaties ook wel iets verkopen. Je maakt wel een stuk grotere kans als je zelf de bewoner bent van het betreffende pand.

Voor alle opties is het handig, zo niet noodzakelijk, om een document te hebben waarin je jezelf presenteert. Een voorbeeld van een indeling is:

  1. Inleiding. Een paar pakkende zinnen waarom dit document bestaat.
  2. Voorstellen (zowel als groep als persoonlijk). Belangrijk om het plan een gezicht te geven. Hoe kennen jullie elkaar? En als het past, schrijf een kort persoonlijk stukje. Vergeet de foto’s niet! 
  3. Visie. Schrijf hier vooral de onderdelen van jullie visie op waarvan je denkt dat het de lezer zal aanspreken.
  4. Waarom deze specifieke locatie. Als je dit document naar een specifieke locatie stuurt kan je vertellen waarom juist deze locatie zo goed aansluit.
  5. Verbinding met de gemeenschap. Eventueel jullie plannen voor de buurt.
  6. Toekomst. Wat zijn jullie plannen voor de toekomst? Hebben jullie nagedacht over manieren om de vereniging te laten bestaan?
  7. Financiën. Hoe zorgen jullie ervoor dat jullie het kunnen betalen?
  8. Schetsen verbouwing. Als het mogelijk is, is het leuk om schetsen mee te sturen van de plannen. 
  9. Nog een beetje slijmen aan het einde. Vergeet niet om goodwill te kweken.

Nog een aantal tips:

  1. Vraag om advies bij zowel experts die je kan vinden als vergelijkbare projecten. Zij kunnen je vaak verder helpen.
  2. Zorg dat je document plezierig is om te lezen door:
    1. Het persoonlijk te maken. Dat kan je doen door goed na te denken over de opmaak.
    2. Beknopt en duidelijk waar kan. De meeste mensen hebben vaak geen zin om lange documenten te lezen. Hoe minder tekst, hoe groter de kans dat het echt gelezen wordt. 
    3. Uitgebreid waar nodig. Probeer ook weer niet te kort te schieten bij essentiële informatie. Leef je in bij de lezer. Wat zouden ze graag willen weten?

Een bericht schrijven

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Je kunt de volgende HTML opmaak gebruiken

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.