Oplevering

Het moment van oplevering is daar. De overdracht van het gebouw aan je wooncoöperatie is bijna officieel. Nu is het van belang om na te gaan of je hebt gekregen wat is afgesproken.

Check

Samen met de aannemer loop je het hele gebouw na. Je checkt of de oplevering conform de gemaakte afspraken is. Laat je vooral bijstaan door een bouwkundige: iemand die weet waar die op moet letten. De basis voor deze check zijn de aannemingsovereenkomst en de ontwerpen. Daarnaast loop je ook alle tussentijds gemaakt afspraken na, die je hebt vastgelegd op papier. Als het goed is ben je al op de hoogte van de stand van zaken. Een succesvolle oplevering begint bij een goede samenwerking tijdens de bouw.

Waar let je op:

  • Is alles volgende ontwerp gebouwd en kwalitatief goed in orde?
  • Is het meerwerk uitgevoerd zoals afgesproken?
  • Werken alle voorzieningen (kranen, verwarmingen, toiletten, etc)?
    Vraag om uitleg hoe alles werkt en waar handleidingen te vinden zijn.

Accepteren

Samen met de aannemer maak je een rondgang door het gebouw. In een proces-verbaal van oplevering leg je de gebreken en afwijkingen vast die je tegenkomt. Beide partijen ondertekenen het document, waarmee de aannemer belooft om de gebreken te herstellen binnen de in de aannemingsovereenkomst afgesproken tijd.

Het kan voorkomen dat je het geleverde niet kunt accepteren. Dat is zelden het geval. Dat kan namelijk alleen als de gebreken zo groot zijn dat je niet in het gebouw kunt wonen. Bijvoorbeeld als de wc’s nog niet zijn geplaatst of het verwarmingssysteem ontbreekt. Als je weigert moet je een opnamerapport opstellen in plaats van een opleveringsrapport. Daaraan staat dan waarom de oplevering niet door is gegaan. In de algemene voorwaarden van de aannemingsovereenkomst vind je terug op welke schadevergoeding je recht hebt bij uitgestelde oplevering. Om dat bedrag te claimen stuur je een aangetekende brief naar de aannemer. Let op: als je de oplevering hebt geweigerd kan je ook geen gebruik maken van het gebouw. Doe je dat wel, dan heb je het volgens de wet toch geaccepteerd.

Na oplevering

Als je het gebouw hebt geaccepteerd ben je meteen volledig verantwoordelijk voor het pand. Zorg dus dat je de nodige verzekeringen hebt afgesloten, zoals een goede opstalverzekering.

Blijf in goed contact met je aannemer. Die moet de kans krijgen om de eventuele gebreken goed af te ronden binnen de afgesproken tijd. Houd de onderhoudstermijn in de gaten, dat is de termijn waarbinnen je nog bij de aannemer terecht kunt als je alsnog echte bouwfouten ontdekt.