Wat heeft prioriteit voor Cooplink in 2026? Dat was het thema van onze recente heidag in de Kersentuin, een prachtig groen woonproject in Utrecht/Leidsche Rijn. Op maandag 13 oktober verzamelde Cooplink zich hier om terug- en vooruit te blikken, onder leiding van dagvoorzitter en aspirant-bestuurslid Claudia Laumans.
Via een SWOT analyse, een tweetal presentaties (van bestuursvoorzitter Bernard Smits en van directeur Mustapha ‘Papa Cooplink’ Eaisaouiyen) loodste Claudia het gezelschap vakkundig richting nieuwe input voor het jaarplan 2026.


Veel bereikt!
Tijdens de SWOT-analyse trapte Walter Hamers (Raad van Advies) af met een compliment: “Er is zoveel gebeurd in de afgelopen twee jaar, dat is indrukwekkend!” Niettemin zag het aanwezige gezelschap ruimte voor verbetering. Cooplink zou haar leden nog veel meer kunnen betrekken bij alles wat we doen, er moet goed gekeken worden naar onze positionering en er valt nog veel winst te behalen met lobbyen.
Positionering is belangrijk
De positionering van Cooplink heeft aandacht nodig. Het verschil tussen collectief en coöperatief is nog niet overal even duidelijk. Bovendien gebeurt er op het moment veel in onze beweging en dat veranderende speelveld kan consequenties voor ons hebben. Bestuursvoorzitter Bernard Smits blijft pragmatisch: “We doen wat we kunnen binnen de kaders die we hebben. Cooplink vindt altijd wel een weg.”


Heel actieve bestuursleden
Veel 2025 successen hadden niet gerealiseerd kunnen worden zonder de inzet van onze onvolprezen bestuursleden. Zij vervullen feitelijk twee rollen, observeerde Bernard: “Ze zijn bestuurslid, en daarnaast heel actieve vrijwilligers. Dat gaat allemaal in goede harmonie, maar zonder die inzet van het bestuur kunnen we nog niet. Daar moeten we een nieuwe structuur voor zoeken.”
Paarse snoepjes
Na de lunch bogen we ons over de vraag: wat is het meest belangrijke voor 2026? Via een speels stem-systeem met gekleurde snoepjes werd duidelijk welke thema’s hoog op ieders lijstje staan. In een allerlaatste ronde mocht ieder teamlid één groot paars snoepje neerleggen bij het belangrijkste onderwerp in het komend jaar, en daar een eigen concrete actie bij noemen. Dat werd met veel geknik en geklap ontvangen.
Cooplink’s projectbureau, directeur, bestuur en Raad van Advies hebben nu al zin om hun mouwen op te stropen. Doe je mee?
Op een coöperatief 2026!

