Zaterdag 19 september vond de eerste ALV van Cooplink plaats, online. Maar liefst 47 deelnemers uit het hele land logden in, op zoek naar kennis en verbinding. Startende initiatieven namen deel en ook groepen die al jarenlang een team zijn. In welke fase dan ook, iedereen is trots op zijn eigen initiatief, om heel verschillende redenen. Zelf zeiden ze: het is gezellig, duurzaam, betaalbaar. Of: we houden van de verbondenheid, de organisatie, de gedeelde ambities of de kwaliteit van wonen.
In kleinere groepen maakten de aanwezigen nader kennis met elkaar (dankzij de breakoutrooms van Zoom). Presentator Otto Wijnen zette vervolgens de spots op de grondleggers en bestuursleden van Cooplink. Wie zijn dat nu eigenlijk? Daarna wisselde het programma zich vlot af. De première van de allereerste Cooplink film werd gevolgd door een stemming onder de aanwezige initiatieven:
- Unaniem gaan de aanwezigen akkoord met het startbestuur en ze danken het bestuur voor alle inspanningen tot nu toe.
- Alle aanwezigen geven de stuurgroep toestemming om leden voor de Raad van Advies te werven.
- Ze stemmen ook in met de voorwaarden voor lidmaatschap, met de kanttekening dat een sociocratische vereniging zich hierin ook wil herkennen.
- Het merendeel gaat akkoord met het voorstel van 50 euro contributie per initiatief per jaar. Geopperd wordt om draagkracht mee te laten wegen.
Na de stemming wenst Blase Lamberts van Co-operative Housing International in Engeland via een korte videoboodschap Cooplink en alle aanwezigen veel succes. Tot slot steken de aanwezigen nog een keer de koppen bij elkaar in subgroepen. Ze sparren over de onderwerpen die Cooplink nu aandacht mag geven.
- Veruit de grootste behoefte is aan informatie over financiën.
- Kennisdeling staat op de tweede plaats.
- Netwerken, huur/koop, vraag/aanbod en institutionele knelpunten staan op een gedeelde derde plek.
Daar gaat de stuurgroep van Cooplink graag mee aan de slag. Ze nodigden de deelnemers alvast van harte uit voor de basiscursus Het opzetten van een wooncoöperatie op 22 oktober en de eerste kennisdeelsessie op 25 november. Zet ze alvast in je agenda! Geïnspireerd en voldaan namen de deelnemers afscheid van elkaar.