Wat wil je weten over coöperatief wonen?
Omgaan met conflicten
Een conflict hoeft geen probleem te zijn. Iemand laat zijn eigenheid, assertiviteit en betrokkenheid zien. Dat is een uitnodiging om elkaar beter te leren kennen. Een kans om beter samen te werken.
Conflicten ontstaan vaak door aannames, onuitgesproken verwachtingen en emotionele triggers. Kleine irritaties kunnen uitgroeien tot ernstige conflicten als ze niet tijdig worden aangepakt. Onthoud: ieder gaat anders met een conflict om.
Hoe pak je een conflict aan?
- Begin met een analyse.
- Wat speelt er precies? Scheidt feiten van interpretaties (oordelen, emoties).
- Wie zijn de betrokkenen? Welke rollen spelen ze?
- Welke persoonlijkheden en conflicthanteringstijlen zijn er?
- Zorg ervoor dat ieder zijn verhaal kan doen. Geef ruimte aan de emotie van een ander, probeer het te begrijpen ook al ben je het er niet mee eens. Breng de onderste steen boven en check of je het goed hebt begrepen.
- Bedenk samen mogelijke oplossingen. Pas daarna beslis je samen wat de beste oplossing is.
Wat is er nodig?
- Leef je in in de ander, waar gaat het de ander écht om?
- Deel open en eerlijk je gevoelens, gedachten en behoeftes
- Leer actief te luisteren (vraag dus door)
- Gebruik ik-boodschappen (dus niet: ‘jij bent…’, maar ik voel me… ik ervaar dit als…)
- Zet in op wat je gezamenlijk belangrijk vindt, vergeet de wrok
- Neem pauzes, soms helpt het om de boel even te laten bezinken.
Hoe voorkom je een conflict?
- Regelmatig samenkomen
Maandelijkse bijeenkomsten helpen frustraties te voorkomen. - Evaluaties na bepaalde groepsprocessen of tijdvakken
Zijn we nog aan boord? - Check-ins en check-outs bij vergaderingen (Hoe gaat het met je, hoe voel je je?)
Helpen om gemoedstoestanden te delen en escalatie te vermijden. - Handgebaren (ik voel met je mee; ik vier het met je)
Non-verbale communicatie kan helpen om gesprekken kort en duidelijk te houden. - Aandacht voor rouw en verandering
Het erkennen van verlies en verandering en het beoefenen van dankbaarheid helpt om spanningen te verminderen.
Geleerde lessen
- Woongemeenschappen zijn dynamisch
Fasen van harmonie en conflict wisselen elkaar af, en dat is normaal. - Directe communicatie is essentieel
Gesprekken aangaan, zelfs als ze ongemakkelijk zijn, voorkomt grotere problemen. - Respecteer verschillen
Hoofd- en hartmensen vullen elkaar aan en maken samen een gemeenschap rijker. - Rituelen en stilte kunnen verbinding versterken
Gezamenlijke activiteiten en meditatie helpen om elkaar beter te begrijpen zonder woorden. - Conflicten als groeimomenten
In plaats van conflicthantering als afsluiting te zien, kan het proces juist een manier zijn om samen verder te groeien.
Ezelsbruggetjes
- Laat OMA thuis (Opinies, Meningen Adviezen)
- Wees een OEN (Open Eerlijk Nieuwsgierig)
- Denk aan NIVEA (Niet Invullen Voor Een Ander)
- Ga voor ANNA (Alles Navragen Niets Aannemen)
- Doe DIK (Denk In Kwaliteiten)
- Gebruik LSD (Luisteren Samenvatten Doorvragen)
Nog meer tips
- Stel vooraf al een protocol bij conflicten op. CW Delft geeft je een voorbeeld protocol.
- Lees het artikel “Het gezag van de groep” van Peter Bakker op pagina 7 van Gewoon Anders, nummer 138. Dat is het blad van Vereniging Gemeenschappelijk Wonen.