Juridische documenten opstellen
Nu je een juridische vorm hebt gekozen, kun je bijna je rechtspersoon gaan oprichten. Bijna, want voor je naar de KvK stapt, leg je eerst een en ander op papier vast.
1. Akte van oprichting met statuten
De statuten stel je op samen met de notaris. In de statuten staat het wezen van je wooncoöperatie: wat je doel is, waar je gevestigd bent, hoe je bestuur en het stemmen in de algemene ledenvergadering hebt ingericht, wie welke bevoegdheden heeft en wat er gebeurt als het mis gaat of hoe de wooncoöperatie ontbonden kan worden. Tip: bespreek de besluitvorming binnen de ALV goed door met je notaris.
Voorbeeldstatuten van andere initiatieven vind je hier onder. Een uitleg van de typen wooncoöperaties vind je op de pagina ‘Basisconstructies‘.
- Statuten Wijland Woonpioniers (vastgoedcoöperatie)
- Statuten de Warren (vastgoedcoöperatie)
- Statuten Voorvechters (koperscoöperatie I)
- Statuten Wooncoöperatie Stroom (vastgoedcoöperatie)
- Statuten Eikpunt, huurdersvereniging (beheercoöperatie I), vereniging, stichting.
NB: Woongemeenschap Eikpunt heeft een deel met huurwoningen die eigendom zijn van een corporatie en een klein deel met koopwoningen. - Statuten Huisdieren (koperscoöperatie I)
- Statuten Daal en Berg (vastgoedcoöperatie)
- Statuten Ecodorp Boekel vastgoedvereniging en bewonersvereniging (vastgoedcoöperatie).
NB: Ecodorp Boekel is aangesloten bij Vrijcoop, dan richt je een aparte vastgoedvereniging en bewonersvereniging op. - Concept statuten vastgoedcoöperatie
- Concept statuten beheercoöperatie I Versie 1
- Concept statuten beheercooperatie I Versie 2
2. Huishoudelijk reglement
De statuten zijn, eenmaal gemaakt, niet zo eenvoudig te veranderen. Daarom regel je zaken die mettertijd kunnen veranderen of die je bijvoorbeeld periodiek wilt aanpassen liefst in een huishoudelijk reglement. Denk aan het toewijzingsbeleid van de woningen of een klachten- en geschillenregeling. Voorbeelden zijn:
- HR Iewan (beheercoöperatie I)
- HR Daal en Berg (vastgoedcoöperatie)
- Concept HR (universeel)
3. Overige documenten
Naast de akte van oprichting en het huishoudelijk reglement is er een aantal overeenkomsten op te stellen. Welke dat zijn hangt af van of je de locatie koopt of huurt.
Als je een beheercoöperatie bent (en dus niet de eigenaar van het pand):
- Huurovereenkomst
- Beheerovereenkomst
Als je een vastgoedcoöperatie bent (en dus de eigenaar wordt van het pand):
- Koop- en leveringsakte
- Huurovereenkomst (verhuur aan de leden)
En dan… naar de KvK
Als de statuten en het huishoudelijk reglement zijn vastgelegd, schrijf je de wooncoöperatie in bij de Kamer van Koophandel.
Sinds juli 2021 is de ‘Wet bestuur en toezicht rechtspersonen’ (Wbtr) in werking getreden. Het doel is onder meer om tegenstrijdige belangen van leden van besturen en toezichthoudende organen te voorkomen en aansprakelijkheid van de leden te regelen. In de praktijk merk je hier niet zoveel van. De notaris houdt hier rekening mee bij de oprichting. Meer informatie
Een aantal notarissen
Notarissen die in de smaak vallen bij andere initiatieven vind je hieronder. Heb je ook een tip? Laat het ons weten!
- Pels Rijcken schreef ‘de juridische leidraad voor de oprichting van wooncoöperaties’, publiceerde modelstatuten en werkte mee aan de oprichting van de eerste wooncoöperatie, ‘De Roggeveenstraat’ in Den Haag.
Contactpersoon: Marie-Jeanne Zillikens-Loos, 070 515 3463, marie-jeanne.zillikens@pelsrijcken.nl - Hekkelman Notarissen is de specialist in de regio Nijmegen.
Contactpersoon: Wiebe Dijkstra, 06 14 483 808, w.dijkstra@hekkelman.nl - Beens Notariaat in Amersfoort. Complexe vastgoedvraagstukken hebben de speciale aandacht van notaris Herman Beens.
Contactpersoon: Herman Beens, 033 30 33 000, h.beens@beensnotariaat.nl